Ulasan Bab 6
Blog adalah sebuah laman sesawang yang boleh digunakan
sebagai alat penyampaian ilmu kepada masyarakat. Blog juga boleh digunakan
untuk kegunaan peribadi sebagai jurnal atau diari dan juga boleh digunakan
untuk tujuan perniagan dalam mempromosikan dan memperiklankan produk. Menurut
Noraien Mansor dan Normaliza Abd Rahim (2019), blog juga merupakan salah satu cara
berkomunikasi antara penulis blog dengan pembaca, pembaca dengan pembaca yang
lain dan penulis blog dengan penulis blog yang lain serta pembacanya. Blog juga
merupakan satu medium perbincangan bertulis sama ada dalam bentuk formal atau
tidak formal (Normaliza Abd Rahim, 2014). Di dalam buku ini juga, penyelidik
telah menggariskan panduan bahawa menulis blog mesti memenuhi syarat-syarat
menulis (Ferdig & Trammell,2004).
Selain
itu, di dalam buku ini Normaliza Abd Rahim (2014) telah menyenaraikan 10 cara
menulis blog dengan baik. Pertama ialah, tajuk yang menarik yang boleh menarik
perhatian pembaca. Kedua, cerita menarik yang dapat menarik hati pembaca. Ketiga,
masukkan ayat yang humor dan berbentuk jenaka untuk membuatkannya lebih
menarik. Keempat, memastikan terdapat hujah terbaik untuk menghuraikan
penulisan anda. Kelima, kaitkan penulisan anda dengan berita terkini. Keenam, gunakan
perkataan dan struktur ayat yang ringkas. Ketujuh, dapat dibaca dan difahami. Kelapan,
dapat berkomunikasi dengan pembaca. Kesembilan, masukkan moral dan nilai
estetika dalam penulisan anda. Kesepuluh, berilmu untuk peulisan pendidikan.
Di
samping itu, di dalam bab ini juga terdapat hasil kajian penyelidik. Objektif
pertama penyelidik adalah untuk mengenal pasti dan membincangkan penggunaan
blog untuk menulis melalui perspektif-perspektif pelajar-pelajar Korea. Penyelidik
telah mengambil sampel seramai 60 orang responden lelaki dan perempuan yang
secara sukarela daripada 6 kelas bahasa Melayu.
Seterusnya,
di dalam bab 6 ini, terdapat gambar rajah yang berwarna dan menarik iaitu graf
bar bagi menunjukkan keputusan dan perbincangan. Terdapat tiga gambar rajah graf
untuk menunjukkan blog di dalam pengajian kesusasteraan, blog dalam
pembelajaran bahasa dan blog di dalam pembelajaran teknologi. Dalam graf 6.1 ini menunjukkan perspektif responden
tentang blog berdasarkan pengajian kesusasteraan. Genre kesusasteraan yang di
maksudkan adalah seperti puisi, cerpen, skrip drama dan pantun. Graf 6.2 pula menunjukkan peratusan cara
menggunakan blog dalam pembelajaran bahasa yang berbeza oleh kedua-dua
responden lelaki dan wanita. Graf 6.3 menunjukkan bahawa penulisan blog
membantu responden di dalam proses pembelajaran teknologi.
Kesimpulannya,
keseluruhan bab 6 ini sangat lengkap, jelas dan terperinci tentang apa itu
penulisan blog serta keputusan yang dilakukan oleh penyelidik jelas menunjukkan
bahawa blog membantu pelajar Korea untuk mempelajari kesusasteraan, bahasa dan
pembelajaran teknologi.
No comments:
Post a Comment